مشخصات و قیمت و خرید و دانلود کتاب صوتی انسان خردمند اثر یووال نوح هراری A Brief History Of Humankind نسخه کامل زبان فارسی mp3
مشخصات و قیمت و خرید و دانلود کتاب صوتی انسان خردمند اثر یووال نوح هراری A Brief History Of Humankind نسخه کامل زبان فارسی mp3
صد هزار سال پیش، دستکم شش گونۀ انسانی بر روی زمین زندگی میکردند. امروز تنها یکی بهجا مانده است:
ما،
انسانهای خردمند
چهطور گونۀ ما در نبرد برای سلطه بر دیگران پیروز شد؟
چرا نیاکانِ شکارگر ـ خوراکجوی ما اقدام به ساختن شهرها و برپایی پادشاهیها کردند؟ چگونه به خدایان و ملتها و حقوق بشر ایمان آوردیم، به پول و کتابها و قوانین اعتماد کردیم، و خود را بردۀ بوروکراسی و مصرفگرایی و حرص و آز برای خوشبختی ساختیم؟ دنیای ما در هزارۀ آینده چه شکلی به خود خواهد گرفت؟
انسان خردمند بهگونهای جسورانه، همهجانبه و بحثانگیز هر آنچه را تا کنون گمان میکردیم در مورد انسان میدانیم به چالش میکشد: افکارمان، رفتارمان، اعمالمان، اقتدارمان... و آیندهمان را. از همگیمان با هر ایمان و اعتقادی میخواهم که روایتهای زیربنایی جهان را زیر سؤال ببریم، پیشرفتهای گذشته را با دلمشغولیهای کنونی مرتبط کنیم و از نتایج جدلانگیز آن نهراسیم.
دکتر یووال نوح هراری از دانشگاه آکسفورد دکترای تاریخ دارد و در دانشگاه بیتالمقدس تاریخ جهان تدریس میکند. موضوع اصلی این پژوهش او سؤالات صریحی است همچون:
رابطۀ تاریخ و زیستشناسی چیست؟ آیا عدالتی در تاریخ یافت میشود؟ آیا در مسیر تاریخ مردمان سعادتمندتر شدهاند؟
۶۵۰۰۰ نفر در دورۀ اینترنتی تدریس تاریخ مختصر بشر او ثبتنام کردهاند.
نام کتاب :انسان خرمند
نام اصلی : (تاریخ مختصر بشر) קיצור תולדות האנושות
نوشته : یووال هرری
ترجمه : محسن مینوخرد - نیک گرگین
تاریخ انتشار : ۲۰۱۱
تعداد صفحه : حدود ۵۶۸
فهرست : فصل اول : موجودی بی اهمیت
فصل دوم : درخت دانش
فصل سوم : یک روز از زندگی آدم و حوا
فصل چهارم : طوفان بزرگ
فصل پنجم : بزرگترین فریب تاریخ
فصل ششم : ساختن اهرام
فصل هفتم : اضافه بارِ حافظه
فصل هشتم : در تاریخ عدالتی نیست
فصل نهم : پیکان تاریخ
فصل دهم : رایحهی پول
فصل یازدهم :بینش های امپراتوری
فصل دوازدهم: قانون دین
فصل سیزدهم: راز موفقیت
فصل چهاردهم: کشف نادانی
فصل پانزدهم: پیوند علم و امپراتوری
فصل شانزدهم: کیش سرمایهداری
فصل هفدهم: چرخ های صنعت
فصل هجدهم: انقلاب دائمی
فصل نوزدهم: وتا آخر عمر به خوبیوخوشی زندگی کردند
فصل بیستم: فرجام انسان خردمند
کلام آخر : موجودی که خدا شد
کتاب انسانخردمند نسخه کامل
کتاب «انسان خردمند» روایتی تاریخی و علمی از پیدایش و تکامل انسان است. نویسنده با بررسی زیستشناسی و تاریخیِ انسان صدهزار سال پیش تا انسان امروزی، درک ما را از انسان و بشریت افزایش میدهد. دکتر یووال نوح هراری، دانشآموخته دانشگاه آکسفورد و استاد تاریخ جهان دانشگاه اورشلیم است و این کتاب را در سال ۲۰۱۴ منتشر کرد. انسان خردمند تاکنون به بیش از چهل زبانِ زنده دنیا ترجمه شده و یکی از پرفروشترین کتابهای نیویورکتایمز است.
نویسنده در این کتاب سیر تحول زیستی و فکری انسان را به چهار بخش تقسیم میکند: انقلاب شناختی که انسان خودش و پیرامونش را شناخت. انقلاب کشاورزی که بین ۸۵۰۰ تا ۹۵۰۰ سال پیش از میلاد رخ داد و انسان را یکجانشین کرد. بخش سوم در مورد وحدت بشر است، که نشان میدهد چطور به تدریج سازمانهای سیاسی تحکیم یافتند و به سمت یک امپراتوری جهانی حرکت کردند. در بخش چهارم کتاب، به موضوع انقلاب علمی میپردازد و اینکه چگونه این تحول باعث شد انسانها با نابودی بقیه گونهها خود را به سلطهگران این دنیا تبدیل کنند.
هفتادهزار سال پیش، «انسان خردمند» موجودی کماهمیت بود که بیش از جاندارن دیگر، تاثیری بر محیط نداشت. او میکوشید تنها حیات خود را در میان موجودات دیگر حفظ کند؛ اما براثر تحولات زیستی و تغییرات تطبیقی دیگر با محیط مانند کشف آتش، کار گروهی، ساختن ابزار و... به رأس هرم جانداران صعود کرد. ضرورت تطبیق سریع با محیطزیست، احساس ترس، حس غلبهجویی بر محیط و سایر موجودات، او را بسیار بیرحم، تهاجمی و خطرناک کرد و اکنون او خود را خدا و ارباب جهان میداند.
هراری در انتهای کتاب موضوع ادعای خدایی انسان را مطرح میکند و میگوید با این که انسان تا کنون کارهای شگفتانگیزی کرده است، همچنان ناخشنود و ناراضی است و نمیداند با این قدرتی که دارد چه کند. ما تبدیل به خدایان خودساختهای شدهایم که به دنبال چیزی جز آسایش و شادی خود نیستیم و تازه هرگز هم به رضایت خاطر نمیرسیم. آیا چیزی خطرناکتر از خدایانِ ناخشنود و ولنگار که نمیدانند چه میخواهند وجود دارد؟
این اثر برای تمامی پژوهشگران تاریخ و علاقهمندان به مباحث جدید تاریخ بشر نگاشته شده و البته برای تمام کسانی که میخواهند بدانند انسانها از کجا آمدند و آی
کتاب «انسان خردمند» نوشتهی «یووال نوح هراری» و ترجمهی «نیک گرگین» است. ویراستاری این کتاب را «محمدرضا جعفری» و «زهرا عالی» انجام دادهاند. در پشت جلد کتاب آمده است: «چهطور گونهی ما در نبرد برای سلطه بر دیگران پیروز شد؟ چرا نیاکان شکارگر ـ خوراکجوی ما اقدام به ساختن شهرها و برپایی پادشاهیها کردند؟ چگونه به خدایان و ملتها و حقوق بشر ایمان آوردیم، به پول و کتابها و قوانین اعتماد کردیم و خود را بردهی بوروکراسی و مصرفگرایی و حرص و آز برای خوشبختی ساختیم؟ دنیای ما در هزارهی آینده چه شکلی به خود خواهد گرفت؟ انسان خردمند به گونهای جسورانه، همهجانبه و بحثانگیز هر آنچه را تاکنون گمان میکردیم در مورد انسان میدانیم به چالش میکشد: افکارمان، رفتارمان، اعمالمان، اقتدارمان... و آیندهمان را.»
این کتاب را باید یکی از پرفروشترین کتابهای جهان به حساب بیاوریم. کتابی که تاکنون به زبانهای زیادی ترجمه شده و خوانندگان بسیاری در سرتاسر جهان داشته است. کتاب نخستین بار در سال 2011 به زبان عبری منتشر و بعد از آن در سال 2014 به انگلیسی برگردانده شد. با هم کمی در مورد این کتاب میخوانیم:
کتاب «انسان خردمند» به بیان تاریخی مختصر از زندگی بشر بر روی زمین، ارتباطات و نظامهای مالی و دینی آن پرداخته است. کتاب روایتی بیطرفانه را از تاریخ چندهزارسالهی انسان ارائه میدهد و از طرفی نثری بسیار روان دارد؛ ازاینرو خواننده را تا پایان با خود همراه میکند. در واقع نویسنده معتقد است که: «صدهزار سال پیش، دستکم شش گونهی انسانی در زمین زندگی میکردند. امروز تنها یکی بهجا مانده است: ما، انسانهای خردمند.» هراری در این کتاب تمامی رفتارهای نوع بشر را از نظر روانشناسی، جامعهشناسی و زیستشناسی بررسی میکند و به نتایج جالبتوجهی دست پیدا میکند.
در بخشی از کتاب آمده است: «مسیر تاریخ را سه انقلاب مهم تعیین کردند: انقلاب شناختی، در حدود ۷۰ هزار سال پیش موتور تاریخ را روشن کرد. انقلاب کشاورزی، در حدود ۱۲ هزار سال قبل به این روند سرعت داد. انقلاب علمی، که همین ۵۰۰ سال پیش شروع شد، میتواند نقطه پایان تاریخ و آغازگر چیزی کاملا متفاوت باشد. موضوع این کتاب داستان تاثیر این سه انقلاب بر انسان و بر موجودات دیگری است که در کنار او زندگی میکنند. (انسان خردمند – صفحه ۲۳)»
یووال نوح هراری در مصاحبهای در مورد کتاب گفته است: «من همه را ترغیب میکنم تا فارغ از اعتقاداتشان روایات اساسی موجود در دنیا را زیر سوال ببرند و تحولات گذشته را به علایق کنونی مربوط سازند و از مباحث جنجالی نهراسند.» دکتر یووال نوح هراری از دانشگاه آکسفورد دکترای تاریخ دارد و در حال حاضر در دانشگاه عبری اورشلیم تاریخ جهان تدریس میکند. روزنامهی ساندی تایمز در نقد این کتاب نوشته است: «کتابی که تارعنکبوتهای مغزتان را کنار میزند. هراری روشنفکر زبردستی است که اشارات منطقی ناگهانیاش خواننده را به حیرت و تحسین وامیدارد. قدرت شفافیت قلم او دنیا را شگفتانگیز و نو جلوه میدهد.»
انسان خردمند: تاریخ مختصر بشر (به زبان عبری: קיצור תולדות האנושות) کتابی نوشته یووال هرری است که در سال ۲۰۱۱ برای اولین بار به زبان عبری در اسرائیل و در سال ۲۰۱۴ به زبان انگلیسی منتشر شد. این کتاب را نشر چشمه با ترجمهٔ محسن مینوخرد[۱] و نشر نو با ترجمه نیک گرگین به فارسی در سال ۱۳۹۶ منتشر کردهاند.[۲] هرری از کتاب اسلحه میکروب و فولاد (۱۹۹۷) به عنوان یکی از منابع الهام بخش خود نام انسان خردمند: تاریخ مختصر بشر (به زبان عبری: קיצור תולדות האנושות) کتابی نوشته یووال هرری است که در سال ۲۰۱۱ برای اولین بار به زبان عبری در اسرائیل و در سال ۲۰۱۴ به زبان انگلیسی منتشر شد. این کتاب را نشر چشمه با ترجمهٔ محسن مینوخرد[۱] و نشر نو با ترجمه نیک گرگین به فارسی در سال ۱۳۹۶ منتشر کردهاند.[۲] هرری از کتاب اسلحه میکروب و فولاد (۱۹۹۷) به عنوان یکی از منابع الهام بخش خود نام میبرد که نشان داد «میشود سؤالهای بزرگ پرسید، و به صورت علمی به آنها پاسخ داد». واکنش ها نسبت به این کتاب متفاوت بوده است. محققین و دانشگاهیان با زمینه ی تحقیقاتی مشابه از این کتاب استقبال خوبی نداشته اند و نسبت به صحت مطالب آن مشکوک بوده اند. این در حالی است که عموم مردم آن را جالب و مفید یافته اند.
هرری تاریخ انسان را از زمان فرگشت انسان باستان در عصر سنگ تا قرن بیست و یکم مرور میکند. وی تاریخ را به چهار بخش تقسیم میکند: انقلاب شناختی، انقلاب کشاورزی، وحدت انسانها و انقلاب علمی. بحث اصلی هرری این است که انسانهای هوشمند به این دلیل بر جهان حاکم شدهاند که تنها حیوانی هستند که میتوانند در تعداد بالا با انعطاف بالایی همکاری کنند. او استدلال میکند که انسانهای ماقبل تاریخ ممکن است مرتکب یک نسلکشی عظیم شده باشند که منجر به انقراض گونههای دیگر انسان مانند نئاندرتالها شدهباشد. او در ادامه استدلال میکند دلیل اینکه انسانهای هوشمند میتوانند با انعطافپذیری زیادی همکاری کنند این است که میتوانند به چیزهایی که فقط در تخیلاتشان وجود دارد، مانند خدایان، ملتها، پول و حقوق بشر، باور پیدا کنند. هرری ادعا میکند که تمام سیستمهای بزرگ همکاری مانند ادیان، ساختارهای سیاسی، شبکههای داد و ستد و مؤسسات قضایی در نهایت بر اساس تخیلات انسانی بنا شدهاند.
دیگر بحثهای برجسته هرری این است که که پول در واقع یک سیستم اعتماد متقابل است؛ همچنین سیستمهای سیاسی و اقتصادی در واقع شبهمذهبی هستند و تنها تئوریهای اقتصادی یا ایدئولوژیکی نیستند. بحث دیگر این است که انقلاب کشاورزی به عنوان یک وعدهٔ لوکس شروع شد، اما در واقع تلهای بود که باعث شد زندگی مردم از قبل بدتر شد. همچنین امپراتوری موفقترین نظام سیاسی در ۲۰۰۰ سال اخیر بودهاست؛ و این که پول، امپراتوری و مذاهب قدرتهایی هستند که جهان را متحد میکنند. همچنین گفته میشود که رفتار انسان نسبت به حیوانات اهلی از بدترین جنایات بشری در طول تاریخ است. همینطور بحث شدهاست که مردم امروز به میزان قابل توجهی شادتر از ادوار گذشته نیستند؛[۳] و این که انسانها در حال حاضر در روند ارتقای خود به جایگاه خدایان هستند.در واقع هراری بر این نکته تاکید می کند که دلیل برتری انسان بر سایر موجودت داشتن شعور و آگاهی بالاتر نسبت به آنها نبوده بلکه انسانها قادر به همکاری مشترک در سطوح جمعیتی بالاتری می باشند و آنچه باعث چیرگی انسان بر محیط پیرامون خود کرده داشتن آگاهی بین الا ذهانی بوده والا انسان به تنهایی شاید نسبت به سایر موجودات کم توانتر بوده باشد
کتاب Sapiens را زمستان سال ۹۴ خریدم و چند ماه، همنشین من بود.
چون مطالعهی این بحث، اولویت اولم نبود، کمی طول کشید تا جای خود را در میان سایر کتابهایم – که هر کدام چند ماه در صف انتظار قرار داشتند – باز کند.
تعبیر Brief (مختصر) که در تیتر فرعی کتاب مورد استفاده قرار گرفته، واقعاً شایستهی این کتاب است.
بشر، حدود دو میلیون سال است که بر روی زمین زندگی میکند، اما عمر انسان به شکلی که ما میشناسیم و ویژگیهایی که از او توقع داریم، هنوز به دویست هزار سال نرسیده است.
بگذریم از اینکه کتاب هراری، همین دوره را هم با شتابی شگفتآور مرور میکند و از کنار هر مقطع زمانی به سرعت میگذرد تا در نیمههای کتاب، به امروز انسان برسد و دیدگاههای خود را در مورد آیندهی مسیر انسان تشریح کند.
یکی از معیارهای من در انتخاب یک کتاب برای خرید و مطالعه، عنوانهای فصلهای مختلف کتاب است.
از آنجا که ممکن است عنوان فصلها، در فهرست معیارهای شما هم باشد، عناوین برخی از فصلهای کتاب را در اینجا میآورم:
با توجه به اینکه هنوز نسخه ترجمه شده کتاب را ندیدهام، قاعدتاً توضیح و معرفی من را به عنوان تایید ترجمه در نظر نگیرید.
اگر چه تا این لحظه که متن را مینویسم، سه نفر از دوستانم، بخشهایی از نسخهی فارسی را خواندهاند و هر سه به اتفاق، کیفیت آن را تایید کردهاند.
البته، فکر میکنم حتی وجود اشکال یا ضعف در چنین ترجمههایی را هم باید پذیرفت و به دیدهی اغماض نگاه کرد.
جنس موضوع، چیزی است که ما در فارسی برای آن واژههای کافی در اختیار نداریم. بنابراین، میتوان انتظار داشت که حتی خبرهترین مترجمان هم، در انتقال پارهای از مفاهیم، با چالشهای جدی مواجه شوند.
به هر حال، به شخصه حتی اگر مترجمان، بخشهای کوچکی از کتاب را هم با جرح و تعدیل یا حذف منتشر کرده باشند، همچنان به زحمتشان احترام میگذارم و شرایطشان را درک میکنم.
چالش ترجمهی چنین کتابی، حتی قبل از اینکه آن را باز کنید، از روی جلدش آغاز میشود.
اصطلاح Homo Sapiens اصطلاحی لاتین است که در انگلیسی هم رایج شده و در فارسی، بر روی ترجمهی آن اتفاق نظر وجود ندارد.
قبل از اینکه کتاب به فارسی ترجمه شود، در برخی از نقدها و تحلیلها، از آن تحت عنوان انسان هوشمند نام برده بودند.
خوشبختانه مترجمان کتاب، عنوان دقیقتر انسان خردمند را برای آن برگزیدهاند.
Homo با Human که در انگلیسی به کار میرود، همخانواده است و Sapiens و Sapientis کلمهای نسبتاً رایج در نوشتههای لاتین است. فکر میکنم بهترین ترجمهی آن برای ما حکیم باشد. البته اگر بخواهیم از لاتین به فارسی ترجمه کنیم. تا جایی که من دیدهام این اصطلاح را در مورد فیلسوفان و بعضاً سیاستمداران، از سقراط و ارسطو تا آرلیوس و سیسرو به کار میبردهاند.
واژهنامههای انگلیسی، معمولاً Homo Sapiens را به Wise Man ترجمه میکنند و بر این مبنا، شاید انسان خردمند یا انسان خردورز ترجمهی مناسبی باشد. البته فکر میکنم بشر خردورز ترجمهی دقیقتری است.
چون بشر از انسان عامتر است. شاید به همین علت، کسانی که Human Rights را به فارسی ترجمه کردند، ترجیح دادند به جای حقوق انسان از اصطلاح حقوق بشر استفاده کنند.
در نگاه من، خردورز هم، از خردمند دقیقتر است. چرا که خردورزیهمواره به خردمندی منتهی نمیشود. خردورزی نوعی توانمندی است و خردمندی میتواند دستاورد این توانمندی باشد.
به هر حال، ما در اینجا با یک واژهی روزمرهی انگلیسی یا لاتین سر و کار نداریم و در مورد یک گونه (Species) حرف میزنیم. چیزی که نویسنده به خوبی در فصل اول کتاب، مورد بحث قرار داده است.
اما این را هم بگویم که اعراب – که به نظرم در ترجمهی بسیاری از واژههای انگلیسی از ما دقیقتر هستند – اصطلاح عاقل را به عنوان ترجمهی Sapiens به کار میبرند و با توضیحاتی که در گذشته دادهام شاید انسان اندیشمند یا انسان اندیشه ورز یا بشر اندیشه ورز هم تعبیر مناسبی باشد.
ممکن است برای خوانندهای که این جنس بحثها را نخوانده، این نوع اصرار من به جزئیات، وسواسی زائد (یا شاید حتی بیمارگونه) به نظر برسد. اما جنس این کتاب و کتابهایی از این دست، عملاً حول مفهوم Sapiens میگردند و تفاوتی که در تفسیر این واژه وجود دارد، اردوگاههای متفاوت و گاه متعارضی را میان اهل تحقیق و مطالعه تشکیل داده است.
هراری کتاب دیگری هم دارد که بعد از کتاب انسان خردمند نوشته است.
تمام تفاوت در همان یک اصطلاح Sapiens است. این بار صفت خردورز از انسان گرفته شده و نژاد انسان آینده با واژهی Deus توصیف شده است.
وقت و حوصله و فضا، برای بیشتر گفتن و نوشتن از این کتاب هراری نیست.
اما حیفم میآید که نگاهی به طرح روی جلد آن نیاندازیم:
اثر انگشت انسان که محور مفهومی طراحی جلد در کتاب انسان خردمند بود، در کتاب Homo Deus به اثر انگشت دیجیتال تبدیل شده است.
البته اگر انتظار دارید که کتاب، بیشتر به سمت هوش مصنوعی وسایبورگ و سن تور برود، احتمالاً نویسنده شما را ناامید خواهد کرد.
او بیشتر به تحلیلی اجتماعی – اقتصادی – گاهی زیست شناسی، از آینده انسان پرداخته.
نمیدانم مناظره های مربوط به آینده انسان که پینکر و گلدول و ریدلی و دوباتن داشتهاند و در متمم منتشر شده مطالعه کردهاید یا نه. اما اگر مطالعه کرده باشید، میتوانم بگویم که هراری، جایی در میانهی دو طیف خوش بین و بدبین ایستاده.
او نه مانند پینکر و ریدلی خوشبین است و نه مانند گلدول و دوباتن بدبین.
او معتقد است انسان، همواره با چالش دست و پنجره نرم خواهد کرد. اگر چه چالشهایش هم مانند خودش رشد و تکامل و تغییر را تجربه میکنند.
او سهم جنگ را در امروز و فردای انسان کمتر میبیند و تاکید میکند که همین امروز، کوکاکولا بسیار بیشتر از حملات تروریستی، انسانها را کشته است.
اما تاکید میکند که کاهش جنگ، صرفاً به این معناست که شاید خودکشی، سهم بیشتری از مسئولیت مرگ را بر عهده بگیرد.
یا با توجه به روند کاهشی قطحی و گرسنگی که مدتهاست در دنیا وجود دارد، تاکید میکند که مرگ ناشی از چاقی، قربانیانی کمتر از مرگ ناشی از گرسنگی ندارد.
به هر حال، این مطلب، صرفاً بهانهای بود تا بگویم کتاب انسان خرمند یا به قول خودم بشر خردورز در نگاه من ارزش خواندن دارد
مشخصات و قیمت و خرید و دانلود کتاب صوتی انسان خردمند اثر یووال نوح هراری A Brief History Of Humankind نسخه کامل زبان فارسی mp3
کلمات کلیدی:
انسان خردمند تاریخ مختصر بشر
انسان خردمند یووال نوح هراری
انسان خردمند دانلود
انسان خردمند mp3
انسان خردمند پادکست
انسان خردمند کتاب صوتی
انسان خردمند نشر چشمه
انسان خردمند نظرات
انسان خردمند خرید
دانلود انسان خردمند
دانلود کتاب انسان خردمند
دانلود کامل کتاب انسان خردمند
انسان خردمند یووال نوح هراری
کتاب انسان خردمند
انسان خردمند
مشخصات و قیمت و خرید و دانلود کتاب صوتی انسان خردمند اثر یووال نوح هراری A Brief History Of Humankind نسخه کامل زبان فارسی mp3
مبلغ قابل پرداخت 10,000 تومان