در آزمون صحبت کردن آیلتس ( IELTS Speaking )، بخش دوم ، شما باید دو دقیقه در مورد موضوعی که ممتحن به شما میدهد صحبت کنید. آیا میدانید که چطور نمره خوبی خواهید گرفت؟
طبق معیار ارزیابی در بخش صحبت کردن آیلتس، صحبت کردن شما به شکل زیر نمره دهی میشود:
- سلاست و ارتباط معنایی : پاسخ شما چقدر روان است و ایدههای شما چقدر بهم مرتبط هستند.
- منابع واژگانی :چقدر خوب از واژگان برای بیان منظور خود استفاده میکنید.
- دقت و محدودهی دستور زبانی : چقدر خوب از دستور زبان انگلیسی استفاده میکنید، تنوع ساختارهای دستور زبانی شما چقدر است، و چگونه از دستور زبان برای کمک به درک استفاده میکنید.
- تلفظ : ممتحن با چه مقدار آسانی میتواند آنچه میگویید را درک کند.
- ارتباط با موضوع : البته شما باید در مورد موضوع روی کارت صحبت کنید.
درک این موارد از نظر نظری سخت نیست، اما مطمئن هستید که در عمل باید چه کار کنید؟
ارزیابی یک منتخب
ابتدا به موضوع امتحانی او نگاهی بیاندازیم :
اکنون باید به صحبتهای کوتاه امتحان دهنده در مورد این موضوع گوش کنید. در حین گوش دادن، بر اساس پنج معیار گفته شده در بالا از عملکرد منتخب یادداشت برداری کنید: سلاست، واژگان، دستور زبان، تلفظ، ارتباط. شاید بخواهید بیشتر از یکبار به آنچه ضبط شده گوش دهید.
ما از یک ممتحن آیلتس خواستیم که در مورد عملکرد امتحان دهنده در آزمون آیلتس صحبت کند. برای شنیدن صحبتهایش ادامهی مطلب را ببینید :
سلاست
امتحان دهنده تپق نمی زند. او هرگز به دنبال کلمه نمیگردد و همیشه یک کلمهی جایگزین که به اندازه ی کلمهی اصلی خوب است را پیدا میکند. او در سلاست نمره ی خوبی میگیرد.
دقت
در برخی حوزهها، فرد منتخب توانایی دستور زبان بالایی دارد، برای مثال در استفاده از گذشته کامل و “had to” و همچنین گذشتهی سادهی “must”. زمانها معمولا به خوبی میداند. اما با شبه جملهها مشکل دارد، مثلا در این جمله: the fax machine is something that it would be soon forgotten. (دستگاه فکس چیزی است که به زودی فراموش می شود).
واژگان
دقیق است اما ممکن است مشکلاتی هم داشته باشد مثلا استفاده از “”put into commerce بجای ” became available” (در دسترس بودن)؛ استفاده از ” fun”” بجای ” funny” (خنده دار)؛ استفاده از ” came over” بجای ” took over” (به عهده گرفتن)؛ استفاده از ” hard paper” بجای “hard copy” (نسخه قابل چاپ). اما زبان اصطلاحی خوبی دارد، مثلا “the dear old fax machine” (دستگاه فکس قدیمی عزیز). در واژگان نمرهی خوبی میگیرد.
تلفظ
هیچ مشکلی با فهمیدن آن نداشتم. میتوانم این لهجه را بشنوم و موجب درک مطلب به خوبی میشود. در مجموع مشکلی با لهجه نداشتم .
ارتباط با موضوع
خیلی خوب با موضوع امتحان مطالب را بیان کرد
چرا شنیدن امتحان شخص دیگر مفید است ؟
گوش دادن و نمره دادن به یک فرد منتخب دیگر به شما کمک میکند تا آنچه را که ممتحن به دنبال آن است درک کنید. اکنون خودتان امتحان کنید. اینکار به شما کمک میکند تا حوزههایی که در آنها نیازمند پیشرفت و تقویت هستید را پیدا کنید.
مشخصات و قیمت و خرید دانلود کتاب speaking for IELT به صورت pdf
یک آزمون دهنده ی آیلتس این پرسش را از من پرسید: «میدانم که در آزمون مکالمه بر اساس میزان درست بودن گرامر، گستردگی دایره ی واژگان مورد استفاده و تلفظ امتیاز میدهند. اما نمیدانم باید همانطور که متنی را مینویسم، صحبت هم کنم؟». پاسخ مدرسین آیلتس اکسین چنل را با هم میخوانیم
پاسخ ۱: سبک
ابتدا این ویدئوی پایین را نگاه کنید. این ویدئو از برنامهای که نگارش عملی نامیده میشود، گرفته شده است؛ تمرکز آن بر سبک نگارش است. اما در بخش مکالمه نیز میتوان از آن استفاده کرد.
اگرچه صحبت کردن با دوستان به صورت خودمانی کاملا عادی و قابل پذیرش است، اما با ممتحن آزمون باید به سبک رسمی و مودبانه صحبت کرد. به عنوان مثالی ساده، میتوان در جواب دوستان گفت «آره» {“yeah”}، اما در پاسخ به ممتحن حتما باید گفت «بله» {“yes}.
البته این امر بدان معنی نیست که باید همانطوری که متنی را مینویسید، صحبت هم بکنید. معمولا در هنگام نوشتن یک متن از ساختارهای پیچیدهتر و طولانیتری استفاده میشود؛ ساختارهایی که استفاده از آنها هنگام صحبت کردن چندان مناسب و عملی نیست. همچنان در هنگام نگارش از واژههای رسمیتری استفاده میکنیم. به عنوان مثال، ممکن است در متن از اصطلاح «علاوه بر این» {“furthermore} استفاده شود، اما در مکالمه معمولا کسی از آن استفاده نمیکند. بجای آن احتمالا میگویند «یک چیز دیگر» {“and another thing}.
پاسخ ۲: اشتباهات
صحبت کردن با نوشتن تفاوت دارد. صحبت کردن سریعتر انجام میشود؛ پیش از گفتن جمله ای، فرصتی جهت اطمینان از بی نقص بودن آن وجود ندارد. در سایت انجمن یادگیری زبان انگلیسی بریتانیا نوشته شده است «حتی انگلیسی زبانها نیز هنگام صحبت کردن گاهی اشتباه میکنند، اما آنها اغلب صدای خودشان را میشوند و خودشان را تصحیح میکنند».
چطور باید خود را تصحیح کرد: مثالهای زیر را بررسی کنید و آنها را یاد بگیرید.
- «دو سال پیش به پاریس نقل مکان میکنم {move}… ببخشید، دو سال پیش به پاریس نقل مکان کردم {moved}».
- «ساختمان مورد علاقهی من زمخت {rough} است… منظورم این است که قرمز {red} است».
- «آن میوه، مزه ی فوق… فوق… فوق العادهای داشت. ببخشید، همیشه با تلفظ این واژه مشکل دارم!».
پاسخ ۳: مکث کردن و بازی کردن با زمان
همانطور که پیشتر گفتم، وقتی در حال صحبت هستید زمان علیه شما عمل میکند، بنابراین به آهستگی صحبت کنید و از اینکه از کلمات زیر برای بدست آوردن زمان بیشتر استفاده کنید، نهراسید.
- اووووم ….
- خب، میخواهم بگویم که…
- بله، جالب است. اووومم، فکر میکنم که …
برای اینکه نشانتان دهم چگونه میتوانید آرام صحبت کنید و از اصطلاحاتی مانند موارد فوق برای مکث کردن استفاده کنید، بخش زیر را برایتان آماده کرده ام. اگرچه من به آرامی صحبت میکنم و از گرامر پیچیده یا کلمات طولانی استفاده نمیکنم، اما انتظار دارم حداقل نمره ی ۸ را بگیرم، شاید هم حتی نمره ی ۹. بر روی گزینه ی پخش کلیک کنید.
در مورد دوستی صحبت کن که نقش مهمی در زندگیات داشته است.
باید بگویید:
- کی با او آشنا شدید
- دوستتان چه شکلی است
- چه ویژگی خاصی دارد
تاثیری که بر رویتان داشته است را توضیح دهید.
خرید کتاب مکالمه ایلتس
دانلود کتاب مکالمه ایلتس
خرید کتاب speaking for IELT
دانلود کتاب speaking for IELTpdf
speaking for IELT
speaking for IELT
قیمت speaking for IELT
مشخصات و قیمت و خرید دانلود کتاب speaking for IELT به صورت pdf